• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud

Jouw adviseur

  • Home
  • Diensten
    • Vakinhoudelijke studiebegeleiding
      • SPSS hulp of Stata begeleiding bij data-analyse
      • Scriptiebegeleiding
      • Scriptiehulp
    • Doceren en Examineren
    • Research en Advies
  • Tarieven
  • Tips
    • Tools bij het schrijven van je scriptie
      • Het berekenen van de CAR’s voor een event-study
      • Interpretatie van regressie interactie-effecten
      • ChatGPT als je Online Creative Consultant
    • Wat zijn de belangrijkste Do’s en Don’ts bij het schrijven van een scriptie?
      • De Do’s
        • Kies een onderwerp dat je interessant vindt
        • Vooronderzoek naar de beschikbaarheid van data
        • Vooronderzoek naar wat er bekend is in de literatuur
        • De tijd vliegt voorbij dus: begin op tijd
        • Vraag meerdere deskundigen om hun mening
      • De Don’ts
        • De structuur van je scriptie voldoen niet aan de eisen
        • Je scriptie staat vol met grammaticale fouten
        • De lay-out van je document ziet er niet uit
        • De conclusie sluit niet aan bij de inleiding
        • Je voldoet niet aan de citatie standaard
        • Je kopieert hele stukken tekst uit andere documenten
    • Download SPSS voor een prikkie
    • Cronbach’s alpha SPSS
    • Regressieanalyse
      • Wat zijn de uitgangspunten van een regressie?
      • Wat is de ideale onafhankelijke variabele?
      • Hoeveel regressie variabelen kan mijn dataset aan?
        • Wat is een effect size?
      • Normaalverdeling skewness en kurtosis
      • Een realistische regressieanalyse!
        • Data-analyse zonder theoretische kader
        • Omitted Variable Bias
        • Multicollineariteit in een regressieanalyse
        • Confounding en suppression variabelen
        • Missende waarden (missing values), en wat nu?
        • Is een Fixed-Effects regressie noodzakelijk?
    • Hoe selecteer je een voorbeeldscriptie?
    • Hoe creëer je een conceptueel model?
      • Welke variabelen kunnen we onderscheiden?
      • Het meetniveau van variabelen in je scriptie
      • Conceptueel model: Wat is een modererende relatie?
        • Wat zijn de marginal effects van een regressie?
      • Conceptueel model: Wat is een mediërende relatie?
    • Business Model Canvas en Lean Canvas in je Scriptie
    • Kwaliteitspijlers van kwalitatief onderzoek
      • Kwaliteitsborging van kwalitatief onderzoek
        • Geloofwaardigheid in kwalitatief onderzoek
        • Overdraagbaarheid in kwalitatief onderzoek
        • Bevestigbaarheid in kwalitatief onderzoek
        • Betrouwbaarheid in kwalitatief onderzoek
        • Authenticiteit in kwalitatief onderzoek
  • FAQ
  • Over ons
    • Herman Belgraver
      • Hoe netwerkcentraliteit en leercapaciteit de bedrijfsprestaties beïnvloeden in technologie samenwerkingen
  • Contact
  • –
  • Search
    Exact matches only
    Search in title
    Search in content
    Search in excerpt
    Search in comments
    Filter by Custom Post Type
  • o
  • Aanmelden

Doe gedegen vooronderzoek naar de beschikbaarheid van data

Bij het maken van een scriptie is een aantal Do’s belangrijk om bij stil te staan.

Searching for information

Je kunt de mooiste en meest fascinerende onderwerpen kiezen, maar als het praktisch niet te onderzoeken is kom je in de problemen bij je veldonderzoek. Een onderwerp dat theoretisch te onderzoeken is wil nog niet zeggen dat het praktisch ook kan! Het lijkt misschien ver in de toekomst kijken, maar stel je eens voor, je hebt je inleiding geschreven, je probleemstelling, je hele theoretisch kader opgetuigd, je onderzoeksvragen (hypotheses) geformuleerd, maar op het moment dat jij interviews / enquêtes wilt gaan doen, wil geen organisatie/persoon met je praten of het aantal respondenten op je enquête valt tegen.

Als je second source data gebruikt moet je nagaan of deze wel passen bij de hypothese die jij wilt meten (validiteitsprobleem).

“wishful thinking” is meestal een slechte voorbode

Daarom: kijk bij het kiezen van je onderwerp altijd met een oog naar de toekomst en vraag je af hoe je de data gaat verzamelen, wees daarbij zelf je grootste criticus, “wishful thinking” is meestal een slechte voorbode, doe een realistische onderbouwde inschatting.

Bedrijven zijn inmiddels interview/enquête moe geworden

Veel bedrijven en organisaties zijn inmiddels interview/enquête moe geworden. Ze krijgen jaarlijks veel verzoeken om ergens aan mee te werken en als ze de desbetreffende student hebben geholpen horen ze vaak nooit meer iets. Dus: het is wel zo netjes dat als je een bedrijf of organisatie vindt die jou wil helpen, en ze stellen het ook op prijs, je hen bijvoorbeeld je definitieve scriptie geeft. Mits daar natuurlijk geen vertrouwelijke of privacygevoelige gegevens in staan.

Dataverzameling binnen een (je eigen) bedrijf

Als je onderzoek doet binnen een bedrijf, met andere woorden je doet een case-research, dan geldt voorgaande natuurlijk ook. Binnen een bedrijf onderzoek doen is geen garantie dat mensen willen meewerken aan een interview of enquête. Daarnaast kun je te maken krijgen met verschillende bedrijfsinterne factoren die je resultaat kunnen beïnvloeden.

Doe een realistische inschatting over de bereidheid van respondenten om te participeren

Pols dus in je vooronderzoek al hoeveel en welke bedrijven/organisaties bereid zijn om mee te werken aan je interview of enquête. Als je geen bedrijven of organisaties benadert maar personen geldt eigenlijk hetzelfde verhaal. Stel jezelf eens een kritische vraag en geef dan ook eerlijk antwoord aan jezelf: wanneer is de laatste keer dat jij via een e-mail of een sociaal mediakanaal zoals Facebook, LinkedIn, Twitter, YouTube, Instagram, Pinterest, Snapchat, …etc. een enquête van een student hebt ingevuld of bereidt bent geweest om aan een interview mee te werken? En vraag eens rond onder je bekenden wanneer en hoe vaak zij op welk medium een enquête van een student hebben ingevuld of aan een interview hebben meegewerkt. Dan krijg je een globale indruk van je kans op voldoende respondenten.

Hoeveel respondenten heb ik nodig?

Als je wilt generaliseren in een kwantitatief onderzoek, vul dan gelijk even een steekproef calculator (op het internet te vinden) om te bepalen hoeveel respondenten je minimaal nodig hebt. Als je een meer wetenschappelijke benadering van je steekproefomvangen wil toepassen, dan is het programma G*Power van de Heinrich Heine University Düsseldorf een handige tool voor je. Doorgaans kies je voor 20.000 (als je de grootte van je eigen populatie niet kent) en zal je bij een betrouwbaarheid van 95%, een foutmarge van 5% en een spreiding van 50% minimaal 377 volledig ingevulde enquêtes met serieuze antwoorden moeten hebben. Stel jezelf nu de vraag: hoe realistisch is het dat je 377 + een bepaalde veiligheidsmarge aan bruikbare enquêtes terugkrijgt?

Wat kan je doen als je vermoed dat je onvoldoende reacties krijgt op je enquêtes?

Daarom: als je het sterke vermoeden hebt dat je niet voldoende respondenten kunt krijgen, overweeg dan om of een kwalitatieve methodologie te kiezen en met interviews te gaan werken, of dat je met second source data je onderzoek vormgeeft (als je een kwantitatieve methodologie moet hanteren van je opleidingsinstituut).

Geïnteresseerd in onze andere Tips? >>

Ben je geïnteresseerd en wil je weten wat wij voor je kunnen beteken? Stel dan vrijblijvend je vraag via ons contactformulier of WhatsApp.

Contact! >>     WhatsApp Ons! >>

<<< Vorige   Overzicht   Volgende >>>

Vakinhoudelijke studiebegeleiding

Dienst bekijken

Doceren en examineren

Dienst bekijken

Research en advies

Dienst bekijken

Wil je weten wat MyResearchMentor

voor jou kan betekenen?

Vul dan hiernaast je gegevens in en laat
ons weten waar je mee zit.
Wij nemen snel contact met je op!

✔ Advies op maat, persoonlijk en flexibel ✔ Hands on mentaliteit, aan de slag! ✔ Deskundig en professioneel ✔ Ruime ervaring met statistiek en structuur
  • Hierbij accepteer ik de algemene voorwaarden en privacyverklaring*
Sitemap Sitemap website Diensten Tarieven Tips
Over ons Veel gestelde vragen (FAQ) Contact
Contact

E-mail: info@myresearchmentor.nl
Tel: +31 (0)6 - 8242 0655
KvK: 61858722

© 2025 MyResearchMentor.nl | Ontwerp & ontwikkeling door dunico.nl Algemene voorwaardenPrivacy statementCookie beleid
Bekijk ons privacy statement.
Opslaan & sluiten.
Deze website gebruikt cookies.

Sommige van deze cookies zijn essentieel voor de werking van de website, terwijl andere ons helpen de gebruikerservaring te optimaliseren door het gedrag te volgen.

Voor een meer uitgebreide uitleg over hoe wij cookies verwerken, bekijk ons Privacy statement.

Functionele cookiesNoodzakelijk

Noodzakelijke cookies maken kernfunctionaliteit mogelijk. De website kan niet goed functioneren zonder deze cookies en kunnen alleen worden uitgeschakeld door uw browservoorkeuren te wijzigen.

Analytische cookies

Analytische cookies voor ons om de gebruikerservaring beter vorm te geven op basis van uw paginaweergave-ervaringen.

Bekijk uw cookie voorkeuren.
Voor deze website maken we gebruik van cookies.

Om de website ervaring optimaal te behouden maken we gebruik van cookies.

Weigeren.
Inloggen