• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud

Jouw adviseur

  • Home
  • Diensten
    • Vakinhoudelijke studiebegeleiding
      • SPSS hulp of Stata begeleiding bij data-analyse
      • Scriptiebegeleiding
      • Scriptiehulp
    • Doceren en Examineren
    • Research en Advies
  • Tarieven
  • Tips
    • Tools bij het schrijven van je scriptie
      • Het berekenen van de CAR’s voor een event-study
      • Interpretatie van regressie interactie-effecten
      • ChatGPT als je Online Creative Consultant
    • Wat zijn de belangrijkste Do’s en Don’ts bij het schrijven van een scriptie?
      • De Do’s
        • Kies een onderwerp dat je interessant vindt
        • Vooronderzoek naar de beschikbaarheid van data
        • Vooronderzoek naar wat er bekend is in de literatuur
        • De tijd vliegt voorbij dus: begin op tijd
        • Vraag meerdere deskundigen om hun mening
      • De Don’ts
        • De structuur van je scriptie voldoen niet aan de eisen
        • Je scriptie staat vol met grammaticale fouten
        • De lay-out van je document ziet er niet uit
        • De conclusie sluit niet aan bij de inleiding
        • Je voldoet niet aan de citatie standaard
        • Je kopieert hele stukken tekst uit andere documenten
    • Download SPSS voor een prikkie
    • Cronbach’s alpha SPSS
    • Regressieanalyse
      • Wat zijn de uitgangspunten van een regressie?
      • Wat is de ideale onafhankelijke variabele?
      • Hoeveel regressie variabelen kan mijn dataset aan?
        • Wat is een effect size?
      • Normaalverdeling skewness en kurtosis
      • Een realistische regressieanalyse!
        • Data-analyse zonder theoretische kader
        • Omitted Variable Bias
        • Multicollineariteit in een regressieanalyse
        • Confounding en suppression variabelen
        • Missende waarden (missing values), en wat nu?
        • Is een Fixed-Effects regressie noodzakelijk?
    • Hoe selecteer je een voorbeeldscriptie?
    • Hoe creëer je een conceptueel model?
      • Welke variabelen kunnen we onderscheiden?
      • Het meetniveau van variabelen in je scriptie
      • Conceptueel model: Wat is een modererende relatie?
        • Wat zijn de marginal effects van een regressie?
      • Conceptueel model: Wat is een mediërende relatie?
    • Business Model Canvas en Lean Canvas in je Scriptie
    • Kwaliteitspijlers van kwalitatief onderzoek
      • Kwaliteitsborging van kwalitatief onderzoek
        • Geloofwaardigheid in kwalitatief onderzoek
        • Overdraagbaarheid in kwalitatief onderzoek
        • Bevestigbaarheid in kwalitatief onderzoek
        • Betrouwbaarheid in kwalitatief onderzoek
        • Authenticiteit in kwalitatief onderzoek
  • FAQ
  • Over ons
    • Herman Belgraver
      • Hoe netwerkcentraliteit en leercapaciteit de bedrijfsprestaties beïnvloeden in technologie samenwerkingen
  • Contact
  • –
  • Search
    Exact matches only
    Search in title
    Search in content
    Search in excerpt
    Search in comments
    Filter by Custom Post Type
  • o
  • Aanmelden

Conceptueel model: Wat is een modererende (conditionele) relatie?

Als je in je scriptie een conceptueel model creëert met een oorzaak-gevolgrelatie (directe relatie) kan het voorkomen dan je deze oorzaak-gevolgrelatie wil testen bij verschillende condities van een andere variabele (moderator). Dit conditionele effect van de directe relatie wordt ook wel een modererend-effect of interactie-effect genoemd. Als we het voorbeeld van de snelheid van de auto er weer bij nemen, dan willen we misschien weten wat het effect is van een verandering van het gaspedaal op de snelheid van de auto als het in de eerste versnelling staat. Maar, naast het conditionele effect van de eerste versnelling wil je ook de invloed van de andere versnellingen weten. Heeft een verandering van het gaspedaal hetzelfde effect op de snelheid in versnelling 1, 2, 3, …etc.? Als je hierin geïnteresseerd bent kijk je dus naar het interactie-effect van de versnelling op de relatie tussen het gaspedaal en de snelheid van de auto.

Voorbeeld conceptueel model met een modererende (conditionele) relatie

MyResearchMentor - Voorbeeld conceptueel model met een modererende (conditionele) relatie

Implementatie van een interactie-effect in een regressieanalyse.

In een regressieanalyse zou je het interactie-effect (conditionele) effect kunnen meten door de variabele die de stand van het gaspedaal weergeeft te vermenigvuldigen met de variabele die de stand van de schakelpook weergeeft. Maar pas wel goed op bij de interpretatie van de resultaten. Als je naast je controlevariabelen alleen het interactie-effect opneemt in je regressieanalyse, kan je geen onderscheid meer maken tussen het directe-effect van het gaspedaal op de snelheid, het directe-effect van de versnellingspook op de snelheid en het interactie-effect van het gaspedaal en versnellingspook op de snelheid. Dus, om het interactie-effect zuiver te meten is het noodzakelijk dat je de hoofdeffecten meeneemt in je regressieanalyse. Daarnaast is het verstandig bij het uitvoeren van de regressieanalyse te controleren op de aannames van de regressie, zoals lineariteit, homogeniteit, multicollineariteit en de onafhankelijkheid van je observaties.

Geïnteresseerd in onze andere Tips? >>

De interpretatie van een interactie-effect in een regressieanalyse.

Als je regressieanalyse met een uitkomst is gekomen dan kan het lastig zijn om de resultaten te interpreteren. Zeker als je met interactie-effecten (moderatie-effecten) werkt. Met een interactie-effect kijk je naar de conditionele effecten van je onafhankelijke variabele op je afhankelijke variabele (Hayes, 2013, 2018; Hayes, Glynn, & Huge, 2012). De oorzaak van interpretatieproblemen van een interactie-effect komt doordat het interactie-effect niet los van de hoofdeffecten geïnterpreteerd kan worden. Hierbij is het lastig om te onderscheiden wat nu de invloed van het hoofdeffect en van het interactie-effect is. De meest eenvoudige oplossing is dan om de gecombineerde effecten grafisch te illustreren.

Hulpmiddelen om een interactie-effect grafisch te illustreren

Een interessante tool om het interactie-effect te visualiseren is te vinden op onze pagina “Interpretatie van interactie-effecten door middel van een Excel-plot”. Daarnaast kan je met behulp van de voorbeeld Stata code in het artikel van Meyer, van Witteloostuijn, and Beugelsdijk (2017) de “effect size” van de interactie visualiseren. Een andere optie is om via de “simple slopes” de “marginal effects” te berekenen of een “marginsplot” te maken. Als je informatie zoekt over de “marginal effect” en “marginsplot” bekijk dan eens onze “Wat zijn de marginal effects van een regressie?“ pagina.

Gratis Intakegesprek? >>

Kijk ook eens op onze TIPs pagina als je op zoek bent naar informatie over de uitgangspunten van een regressieanalyse.
Wil je hulp bij het gebruik van deze tool, of scriptiebegeleiding bij je regressieanalyse, stel dan vrijblijvend je vraag via WhatsApp of vul ons Contactformulier in.

WhatsApp Ons! >>     Contact! >>

Ben je benieuwd wat onze scriptiebegeleiding (scriptiehulp) je kost? Neem dan een kijkje op onze tarievenpagina via onderstaande button!

Wat kost scriptiebegeleiding? >>

Literatuurlijst:

  1. Hayes, A. F. (2013). Introduction to Mediation, Moderation, and Conditional Process Analysis: A Regression-Based Approach. New York, NY: The Guilford Press.
  2. Hayes, A. F. (2018). Introduction to mediation, moderation, and conditional process analysis second edition: A regression-based approach (2 ed.). New York: The Guilford Press.
  3. Hayes, A. F., Glynn, C. J., & Huge, M. E. (2012). Cautions Regarding the Interpretation of Regression Coefficients and Hypothesis Tests in Linear Models with Interactions. Communication Methods and Measures, 6(1), 1-11. doi:10.1080/19312458.2012.651415
  4. Meyer, K. E., van Witteloostuijn, A., & Beugelsdijk, S. (2017). What’s in a p? Reassessing best practices for conducting and reporting hypothesis-testing research. Journal of International Business Studies, 48(5), 535-551. doi:10.1057/s41267-017-0078-8

Wil je weten wat MyResearchMentor

voor jou kan betekenen?

Vul dan hiernaast je gegevens in en laat
ons weten waar je mee zit.
Wij nemen snel contact met je op!

✔ Advies op maat, persoonlijk en flexibel ✔ Hands on mentaliteit, aan de slag! ✔ Deskundig en professioneel ✔ Ruime ervaring met statistiek en structuur
  • Hierbij accepteer ik de algemene voorwaarden en privacyverklaring*
Sitemap Sitemap website Diensten Tarieven Tips
Over ons Veel gestelde vragen (FAQ) Contact
Contact

E-mail: info@myresearchmentor.nl
Tel: +31 (0)6 - 8242 0655
KvK: 61858722

© 2025 MyResearchMentor.nl | Ontwerp & ontwikkeling door dunico.nl Algemene voorwaardenPrivacy statementCookie beleid
Bekijk ons privacy statement.
Opslaan & sluiten.
Deze website gebruikt cookies.

Sommige van deze cookies zijn essentieel voor de werking van de website, terwijl andere ons helpen de gebruikerservaring te optimaliseren door het gedrag te volgen.

Voor een meer uitgebreide uitleg over hoe wij cookies verwerken, bekijk ons Privacy statement.

Functionele cookiesNoodzakelijk

Noodzakelijke cookies maken kernfunctionaliteit mogelijk. De website kan niet goed functioneren zonder deze cookies en kunnen alleen worden uitgeschakeld door uw browservoorkeuren te wijzigen.

Analytische cookies

Analytische cookies voor ons om de gebruikerservaring beter vorm te geven op basis van uw paginaweergave-ervaringen.

Bekijk uw cookie voorkeuren.
Voor deze website maken we gebruik van cookies.

Om de website ervaring optimaal te behouden maken we gebruik van cookies.

Weigeren.
Inloggen