De conclusie gaat niet in op je onderzoeksvragen of aandachtspunten vermeld in je inleiding/aanleiding
Bij het maken van een scriptie is een aantal Don'ts belangrijk om bij stil te staan.
Wetenschappelijke artikelen (beroepsproducten) worden doorgaans niet van begin tot eind doorgelezen.
De lezer begint met je samenvatting en inleiding. Daarom is een korte, bondige maar ook pakkende inleiding belangrijk om de aandacht van de lezer te vangen. En introduceer in de inleiding het onderwerp/probleem van je scriptie en plaats deze in de context van jouw onderzoek (of organisatie waar je je onderzoek voor doet). In de inleiding laat je zien waarom het belangrijk is dat het onderwerp/probleem wordt opgelost (zie o.a. 6W formule van (Verhoeven, 2014, pp. 87-88)) en breng je tevens de relevantie voor de wetenschap en managementpraktijk naar voren.
Als je de interesse van de lezer te pakken hebt, dan gaat hij/zij door naar je conclusie. Vandaar dat je conclusie moet aansluiten op je inleiding/aanleiding. In je conclusie geef je niet alleen antwoord op je onderzoeksvragen, maar breng je ook je bijdrage aan de wetenschap en managementpraktijk naar voren en kom je ook terug op alle relevante zaken welke je naar voren hebt gebracht in je inleiding. Om je bijdrage aan de wetenschap en management praktijk naar voren te brengen is het belangrijk dat je via meerdere, kritisch beschouwde invalshoeken je resultaten vergelijkt met je theoretisch kader en inleiding.
Kortom, je inleiding en aanleiding was de start van je onderzoek en om de cirkel rond te maken moet je in je conclusie daar dus wel op terugkomen.
Extra tip: een uitgebreide toelichting op hoe je academische artikelen kan zoeken en hoe je academische artikelen moet lezen kan je terugvinden in deze blog.
Geïnteresseerd in onze andere Tips? >>
Ben je geïnteresseerd en wil je weten wat wij voor je kunnen beteken? Stel dan vrijblijvend je vraag via ons contactformulier of WhatsApp.