• Skip to primary navigation
  • Skip to main content

Jouw adviseur

  • Home
  • Diensten
    • Vakinhoudelijke studiebegeleiding
      • SPSS hulp of Stata begeleiding bij data-analyse
    • Doceren en Examineren
    • Research en Advies
  • Tarieven
  • Tips
    • Tools bij het schrijven van je scriptie
      • Het berekenen van de CAR’s voor een event-study
      • Interpretatie van regressie interactie-effecten
    • Wat zijn de belangrijkste Do’s en Don’ts bij het schrijven van een scriptie?
      • De Do’s
        • Kies een onderwerp dat je interessant vindt
        • Vooronderzoek naar de beschikbaarheid van data
        • Vooronderzoek naar wat er bekend is in de literatuur
        • De tijd vliegt voorbij dus: begin op tijd
        • Vraag meerdere deskundigen om hun mening
      • De Don’ts
        • De structuur van je scriptie voldoen niet aan de eisen
        • Je scriptie staat vol met grammaticale fouten
        • De lay-out van je document ziet er niet uit
        • De conclusie sluit niet aan bij de inleiding
        • Je voldoet niet aan de citatie standaard
        • Je kopieert hele stukken tekst uit andere documenten
    • Download SPSS voor een prikkie
    • Regressieanalyse
      • Wat zijn de uitgangspunten van een regressie?
      • Wat is de ideale onafhankelijke variabele?
      • Hoeveel regressie variabelen kan mijn dataset aan?
        • Wat is een effect size?
      • Een realistische regressieanalyse!
        • Omitted Variable Bias
        • Multicollineariteit in een regressieanalyse
        • Confounding en suppression variabelen
    • Hoe selecteer je een voorbeeldscriptie?
    • Hoe creëer je een conceptueel model?
      • Welke variabelen kunnen we onderscheiden?
      • Het meetniveau van variabelen in je scriptie
      • Conceptueel model: Wat is een modererende relatie?
        • Wat zijn de marginal effects van een regressie?
      • Conceptueel model: Wat is een mediërende relatie?
    • Business Model Canvas en Lean Canvas in je Scriptie
    • Kwaliteitspijlers van kwalitatief onderzoek
      • Kwaliteitsborging van kwalitatief onderzoek
        • Geloofwaardigheid in kwalitatief onderzoek
        • Overdraagbaarheid in kwalitatief onderzoek
        • Bevestigbaarheid in kwalitatief onderzoek
        • Betrouwbaarheid in kwalitatief onderzoek
        • Authenticiteit in kwalitatief onderzoek
  • FAQ
  • Over ons
    • Herman Belgraver
  • Contact
  • –
  • Search
    Exact matches only
    Search in title
    Search in content
    Search in excerpt
    Search in comments
    Filter by Custom Post Type
  • o
  • Aanmelden

Technieken om de overdraagbaarheid te controleren

Lincoln and Guba (1985) hebben in kwalitatief onderzoek de overdraagbaarheid (applicability) gedefinieerd als het laten zien dat de bevindingen in andere contexten kunnen worden toegepast. Overdraagbaarheid (transferability) in kwalitatief onderzoek is vergelijkbaar met externe validiteit (external validity) in kwantitatief onderzoek (Bryman & Bell, 2007, pp. 40-43). In kwalitatief (scriptie)onderzoek is er maar één manier om de overdraagbaarheid mogelijk te maken. Namelijk via een rijke beschrijving (thick (rich) description).

Wat is een rijke beschrijving (thick (rich) description)?

In een rijke beschrijving geeft je met voldoende detail een verslag van de ervaren gebeurtenissen waarbij de patronen van culturele en sociale interacties in context worden geplaatst. Dit wil zeggen dat je op zo’n manier schrijft dat de lezer zich kan verplaatsen in de beschreven context en intuïtief de beschreven situatie kan projecteren op zijn eigen situatie. Ter illustratie, je kan bijvoorbeeld quotes opnemen zodat je de respondent in zijn eigen worden verslag laat doen van hetgeen dat is besproken. Daarbovenop kan je met veel contextuele en detailinformatie verslag doen van hetgeen wat wordt bestudeerd. Daarnaast kan je door toegankelijk en uitnodigend te schrijven de overdraagbaarheid vergroten. Kortom, door verbeeldend een verhaal te vertellen kan je de lezer een idee geven dat hij al iets soortgelijks in een andere situatie heeft meegemaakt (Tracy, 2010).

Waarom is een rijke beschrijving in kwalitatief onderzoek belangrijk?

Lincoln and Guba (1985, p. 217) beargumenteren dat een onderzoeker niet kan bepalen of de bevindingen overdraagbaar zijn naar een andere context op basis van zijn/haar onderzoek. Om dat te kunnen doen zou je zowel de bestudeerde context als de context waar de bevindingen in gebruikt gaan worden moeten kennen. Aangezien de onderzoeker niet weet in welke context zijn/haar bevindingen gebruikt gaan worden is een uitspraak van overdraagbaarheid onverstandig. Daarom adviseren zij dat de onderzoeker in voldoende detailinformatie verschaft over de onderzochte context zodat een persoon die de bevindingen wil toepassen in een andere context kan bepalen of de bevindingen in zijn/haar context toepasbaar zijn.

Gratis Intakegesprek? >>
Kan kwalitatief onderzoek worden gegeneraliseerd?

Een intens bediscussieert onderdeel van overdraagbaarheid is in hoeverre dit kan worden beschouwd als generaliseerbaarheid. Polit and Beck (2010) beargumenteren op basis van het werk van Firestone (1993) dat er drie vormen van overdraagbaarheid zijn, namelijk classic sample-to-population (statistical) generalization, analytic generalization, en case-to-case transfer (transferability). Waarbij de laatste twee voornamelijk gebruikt worden in kwalitatief onderzoek. Ter verduidelijking geeft Finfgeld-Connett (2010) aan dat de generalisatie van de laatste twee kan worden bevorderd door sampling, triangulation and auditing methoden. Kortom, er is een vorm van generalisatie van kwalitatief onderzoek, maar houd er rekening mee dat zowel in kwantitatief als kwalitatief onderzoek generalisatie niet universeel is (Polit & Beck, 2010). Dit wil zeggen dat er waarschijnlijk wel situaties zijn te vinden waarbij de generalisatie van het onderzoek niet (of beperkt) van toepassing is.

 

Kijk ook eens op onze TIPs pagina als je op zoek bent naar meer informatie.
Zoek je hulp bij een van de onderdelen van je scriptieonderzoek, stel dan vrijblijvend je vraag via WhatsApp of vul ons Contactformulier in.

WhatsApp Ons! >>     Contact! >>

Literatuurlijst:

  1. Bryman, A., & Bell, E. (2007). Business Research Methods (2 ed.). Oxford: Oxford University Press.
  2. Finfgeld-Connett, D. (2010). Generalizability and transferability of meta-synthesis research findings. Journal of Advanced Nursing, 66(2), 246-254. doi:10.1111/j.1365-2648.2009.05250.x
  3. Firestone, W. A. (1993). Alternative Arguments for Generalizing From Data as Applied to Qualitative Research. Educational Researcher, 22(4), 16-23. doi:10.3102/0013189×022004016
  4. Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. (1985). Naturalistic Inquiry. In. Newbury Park, CA: Sage Publications.
  5. Polit, D. F., & Beck, C. T. (2010). Generalization in quantitative and qualitative research: Myths and strategies. International Journal of Nursing Studies, 47(11), 1451-1458. doi:10.1016/j.ijnurstu.2010.06.004
  6. Tracy, S. J. (2010). Qualitative Quality: Eight “Big-Tent”  Criteria for Excellent Qualitative Research. Qualitative Inquiry, 16, 837 – 851.
Geïnteresseerd in onze andere Tips? >>

Wil je weten wat MyResearchMentor

voor jou kan betekenen?

Vul dan hiernaast je gegevens in en laat
ons weten waar je mee zit.
Wij nemen snel contact met je op!

✔ Advies op maat, persoonlijk en flexibel ✔ Hands on mentaliteit, aan de slag! ✔ Deskundig en professioneel ✔ Ruime ervaring met statistiek en structuur
  • Hierbij accepteer ik de algemene voorwaarden en privacyverklaring*
Sitemap Sitemap website Diensten Tarieven Tips
Over ons Veel gestelde vragen (FAQ) Contact
Contact

E-mail: info@myresearchmentor.nl
Tel: +31 (0)6 - 8242 0655
KvK: 61858722

© 2021 MyResearchMentor.nl | Ontwerp & ontwikkeling door dunico.nl Algemene voorwaardenPrivacy statementCookie beleid
Bekijk ons privacy statement.
Opslaan & sluiten.
Deze website gebruikt cookies.

Sommige van deze cookies zijn essentieel voor de werking van de website, terwijl andere ons helpen de gebruikerservaring te optimaliseren door het gedrag te volgen.

Voor een meer uitgebreide uitleg over hoe wij cookies verwerken, bekijk ons Privacy statement.

Functionele cookiesNoodzakelijk

Noodzakelijke cookies maken kernfunctionaliteit mogelijk. De website kan niet goed functioneren zonder deze cookies en kunnen alleen worden uitgeschakeld door uw browservoorkeuren te wijzigen.

Analytische cookies

Analytische cookies voor ons om de gebruikerservaring beter vorm te geven op basis van uw paginaweergave-ervaringen.

Bekijk uw cookie voorkeuren.
Voor deze website maken we gebruik van cookies.

Om de website ervaring optimaal te behouden maken we gebruik van cookies.

Weigeren.
Inloggen