De structuur en de inhoudelijke componenten van je scriptie voldoen niet aan de eisen van je opleidingsinstituut
Bij het maken van een scriptie is een aantal Don'ts belangrijk om bij stil te staan.
De structuur en inhoudelijke componenten zoals vermeld in de officiële documenten of de instructies van je begeleider van school zijn verplichte onderdelen. Het niet (volledig) opvolgen van deze instructies kan nadelige consequenties hebben bij de beoordeling.
Als je teruggaat naar de basis van wat je wilt bereiken met je scriptie (beroepsproduct), is dat een geïnteresseerde lezer door middel van een onderbouwd (wetenschappelijk) verhaal overtuigen van een bepaalde stelling. Dus, je schrijft je scriptie niet voor jezelf maar voor die geïnteresseerde lezer. Om die lezer te overtuigen is het noodzakelijk om de informatie geordend en stapsgewijs te presenteren aan de lezer op een voor de lezer logische manier. Als we dit extreem simplificeren, moet je de lezer aan de hand nemen tijdens zijn/haar “customer journey” door je scriptie heen. Om de lezer te leiden gebruik je de hoofdstukindeling als signaalposten/touchpoints. Dat geeft de lezer een idee wat hij/zij in het hoofdstuk gaat aantreffen. De sub-hoofdstukken (of paragrafen) op hun beurt geven het desbetreffende hoofdstuk meer inhoud.
Naast dat het grote verhaal in kleinere brokken wordt opgedeeld, is de volgorde van de hoofdstukken zeer belangrijk tijdens de “customer journey” van de lezer. Dat draagt bij aan de logica van je verhaal.
Via een fuik/trechter principe redeneer je van het algemene naar het specifieke. Je begint met een klein algemeen stuk (inleiding/aanleiding) om de lezer een bepaald begrip (context) te geven van de situatie en redeneert daarna via je theoretisch kader (conceptualiseren), je methodologie (operationaliseren) en je resultaten (contextualiseren) stapsgewijs naar je conclusie toe.
Elke scriptie kent een aantal standaard hoofdstukken en indeling, deze kan je onder andere vinden op de website van Scribbr. Maar elke academische discipline voegt daar bepaalde accenten aan toe. Daarom is het verstandig om dit na te vragen bij je begeleider van school.
Samenvattend, de structuur en inhoudelijke componenten zijn belangrijk om de informatie te ordenen en gefaseerd in een logische volgorde aan de lezer te presenteren.
Geïnteresseerd in onze andere Tips? >>Ben je geïnteresseerd en wil je weten wat wij voor je kunnen beteken? Stel dan vrijblijvend je vraag via ons contactformulier of WhatsApp.