• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud

Jouw adviseur

  • Home
  • Diensten
    • Vakinhoudelijke studiebegeleiding
      • SPSS hulp of Stata begeleiding bij data-analyse
      • Scriptiebegeleiding
      • Scriptiehulp
    • Doceren en Examineren
    • Research en Advies
  • Tarieven
  • Tips
    • Tools bij het schrijven van je scriptie
      • Het berekenen van de CAR’s voor een event-study
      • Interpretatie van regressie interactie-effecten
      • ChatGPT als je Online Creative Consultant
    • Wat zijn de belangrijkste Do’s en Don’ts bij het schrijven van een scriptie?
      • De Do’s
        • Kies een onderwerp dat je interessant vindt
        • Vooronderzoek naar de beschikbaarheid van data
        • Vooronderzoek naar wat er bekend is in de literatuur
        • De tijd vliegt voorbij dus: begin op tijd
        • Vraag meerdere deskundigen om hun mening
      • De Don’ts
        • De structuur van je scriptie voldoen niet aan de eisen
        • Je scriptie staat vol met grammaticale fouten
        • De lay-out van je document ziet er niet uit
        • De conclusie sluit niet aan bij de inleiding
        • Je voldoet niet aan de citatie standaard
        • Je kopieert hele stukken tekst uit andere documenten
    • Download SPSS voor een prikkie
    • Cronbach’s alpha SPSS
    • Regressieanalyse
      • Wat zijn de uitgangspunten van een regressie?
      • Wat is de ideale onafhankelijke variabele?
      • Hoeveel regressie variabelen kan mijn dataset aan?
        • Wat is een effect size?
      • Normaalverdeling skewness en kurtosis
      • Een realistische regressieanalyse!
        • Data-analyse zonder theoretische kader
        • Omitted Variable Bias
        • Multicollineariteit in een regressieanalyse
        • Confounding en suppression variabelen
        • Missende waarden (missing values), en wat nu?
        • Is een Fixed-Effects regressie noodzakelijk?
    • Hoe selecteer je een voorbeeldscriptie?
    • Hoe creëer je een conceptueel model?
      • Welke variabelen kunnen we onderscheiden?
      • Het meetniveau van variabelen in je scriptie
      • Conceptueel model: Wat is een modererende relatie?
        • Wat zijn de marginal effects van een regressie?
      • Conceptueel model: Wat is een mediërende relatie?
    • Business Model Canvas en Lean Canvas in je Scriptie
    • Kwaliteitspijlers van kwalitatief onderzoek
      • Kwaliteitsborging van kwalitatief onderzoek
        • Geloofwaardigheid in kwalitatief onderzoek
        • Overdraagbaarheid in kwalitatief onderzoek
        • Bevestigbaarheid in kwalitatief onderzoek
        • Betrouwbaarheid in kwalitatief onderzoek
        • Authenticiteit in kwalitatief onderzoek
  • FAQ
  • Over ons
    • Herman Belgraver
      • Hoe netwerkcentraliteit en leercapaciteit de bedrijfsprestaties beïnvloeden in technologie samenwerkingen
  • Contact
  • –
  • Search
    Exact matches only
    Search in title
    Search in content
    Search in excerpt
    Search in comments
    Filter by Custom Post Type
  • o
  • Aanmelden

De structuur en de inhoudelijke componenten van je scriptie voldoen niet aan de eisen van je opleidingsinstituut

Bij het maken van een scriptie is een aantal Don'ts belangrijk om bij stil te staan.

De structuur en inhoudelijke componenten zoals vermeld in de officiële documenten of de instructies van je begeleider van school zijn verplichte onderdelen. Het niet (volledig) opvolgen van deze instructies kan nadelige consequenties hebben bij de beoordeling.

Als je teruggaat naar de basis van wat je wilt bereiken met je scriptie (beroepsproduct), is dat een geïnteresseerde lezer door middel van een onderbouwd (wetenschappelijk) verhaal overtuigen van een bepaalde stelling. Dus, je schrijft je scriptie niet voor jezelf maar voor die geïnteresseerde lezer. Om die lezer te overtuigen is het noodzakelijk om de informatie geordend en stapsgewijs te presenteren aan de lezer op een voor de lezer logische manier. Als we dit extreem simplificeren, moet je de lezer aan de hand nemen tijdens zijn/haar “customer journey” door je scriptie heen. Om de lezer te leiden gebruik je de hoofdstukindeling als signaalposten/touchpoints.  Dat geeft de lezer een idee wat hij/zij in het hoofdstuk gaat aantreffen. De sub-hoofdstukken (of paragrafen) op hun beurt geven het desbetreffende hoofdstuk meer inhoud.

Naast dat het grote verhaal in kleinere brokken wordt opgedeeld, is de volgorde van de hoofdstukken zeer belangrijk tijdens de “customer journey” van de lezer. Dat draagt bij aan de logica van je verhaal.

Via een fuik/trechter principe redeneer je van het algemene naar het specifieke. Je begint met een klein algemeen stuk (inleiding/aanleiding) om de lezer een bepaald begrip (context) te geven van de situatie en redeneert daarna via je theoretisch kader (conceptualiseren), je methodologie (operationaliseren) en je resultaten (contextualiseren) stapsgewijs naar je conclusie toe.

Elke scriptie kent een aantal standaard hoofdstukken en indeling, deze kan je onder andere vinden op de website van Scribbr. Maar elke academische discipline voegt daar bepaalde accenten aan toe. Daarom is het verstandig om dit na te vragen bij je begeleider van school.

Samenvattend, de structuur en inhoudelijke componenten zijn belangrijk om de informatie te ordenen en gefaseerd in een logische volgorde aan de lezer te presenteren.

Geïnteresseerd in onze andere Tips? >>

Ben je geïnteresseerd en wil je weten wat wij voor je kunnen beteken? Stel dan vrijblijvend je vraag via ons contactformulier of WhatsApp.

Contact! >>     WhatsApp Ons! >>

<<< Vorige   Overzicht   Volgende >>>

Vakinhoudelijke studiebegeleiding

Dienst bekijken

Doceren en examineren

Dienst bekijken

Research en advies

Dienst bekijken

Wil je weten wat MyResearchMentor

voor jou kan betekenen?

Vul dan hiernaast je gegevens in en laat
ons weten waar je mee zit.
Wij nemen snel contact met je op!

✔ Advies op maat, persoonlijk en flexibel ✔ Hands on mentaliteit, aan de slag! ✔ Deskundig en professioneel ✔ Ruime ervaring met statistiek en structuur
  • Hierbij accepteer ik de algemene voorwaarden en privacyverklaring*
Sitemap Sitemap website Diensten Tarieven Tips
Over ons Veel gestelde vragen (FAQ) Contact
Contact

E-mail: info@myresearchmentor.nl
Tel: +31 (0)6 - 8242 0655
KvK: 61858722

© 2025 MyResearchMentor.nl | Ontwerp & ontwikkeling door dunico.nl Algemene voorwaardenPrivacy statementCookie beleid
Bekijk ons privacy statement.
Opslaan & sluiten.
Deze website gebruikt cookies.

Sommige van deze cookies zijn essentieel voor de werking van de website, terwijl andere ons helpen de gebruikerservaring te optimaliseren door het gedrag te volgen.

Voor een meer uitgebreide uitleg over hoe wij cookies verwerken, bekijk ons Privacy statement.

Functionele cookiesNoodzakelijk

Noodzakelijke cookies maken kernfunctionaliteit mogelijk. De website kan niet goed functioneren zonder deze cookies en kunnen alleen worden uitgeschakeld door uw browservoorkeuren te wijzigen.

Analytische cookies

Analytische cookies voor ons om de gebruikerservaring beter vorm te geven op basis van uw paginaweergave-ervaringen.

Bekijk uw cookie voorkeuren.
Voor deze website maken we gebruik van cookies.

Om de website ervaring optimaal te behouden maken we gebruik van cookies.

Weigeren.
Inloggen