• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud

Jouw adviseur

  • Home
  • Diensten
    • Vakinhoudelijke studiebegeleiding
      • SPSS hulp of Stata begeleiding bij data-analyse
      • Scriptiebegeleiding
      • Scriptiehulp
    • Doceren en Examineren
    • Research en Advies
  • Tarieven
  • Tips
    • Tools bij het schrijven van je scriptie
      • Het berekenen van de CAR’s voor een event-study
      • Interpretatie van regressie interactie-effecten
      • ChatGPT als je Online Creative Consultant
    • Wat zijn de belangrijkste Do’s en Don’ts bij het schrijven van een scriptie?
      • De Do’s
        • Kies een onderwerp dat je interessant vindt
        • Vooronderzoek naar de beschikbaarheid van data
        • Vooronderzoek naar wat er bekend is in de literatuur
        • De tijd vliegt voorbij dus: begin op tijd
        • Vraag meerdere deskundigen om hun mening
      • De Don’ts
        • De structuur van je scriptie voldoen niet aan de eisen
        • Je scriptie staat vol met grammaticale fouten
        • De lay-out van je document ziet er niet uit
        • De conclusie sluit niet aan bij de inleiding
        • Je voldoet niet aan de citatie standaard
        • Je kopieert hele stukken tekst uit andere documenten
    • Download SPSS voor een prikkie
    • Cronbach’s alpha SPSS
    • Regressieanalyse
      • Wat zijn de uitgangspunten van een regressie?
      • Wat is de ideale onafhankelijke variabele?
      • Hoeveel regressie variabelen kan mijn dataset aan?
        • Wat is een effect size?
      • Normaalverdeling skewness en kurtosis
      • Een realistische regressieanalyse!
        • Data-analyse zonder theoretische kader
        • Omitted Variable Bias
        • Multicollineariteit in een regressieanalyse
        • Confounding en suppression variabelen
        • Missende waarden (missing values), en wat nu?
        • Is een Fixed-Effects regressie noodzakelijk?
    • Hoe selecteer je een voorbeeldscriptie?
    • Hoe creëer je een conceptueel model?
      • Welke variabelen kunnen we onderscheiden?
      • Het meetniveau van variabelen in je scriptie
      • Conceptueel model: Wat is een modererende relatie?
        • Wat zijn de marginal effects van een regressie?
      • Conceptueel model: Wat is een mediërende relatie?
    • Business Model Canvas en Lean Canvas in je Scriptie
    • Kwaliteitspijlers van kwalitatief onderzoek
      • Kwaliteitsborging van kwalitatief onderzoek
        • Geloofwaardigheid in kwalitatief onderzoek
        • Overdraagbaarheid in kwalitatief onderzoek
        • Bevestigbaarheid in kwalitatief onderzoek
        • Betrouwbaarheid in kwalitatief onderzoek
        • Authenticiteit in kwalitatief onderzoek
  • FAQ
  • Over ons
    • Herman Belgraver
      • Hoe netwerkcentraliteit en leercapaciteit de bedrijfsprestaties beïnvloeden in technologie samenwerkingen
  • Contact
  • –
  • Search
    Exact matches only
    Search in title
    Search in content
    Search in excerpt
    Search in comments
    Filter by Custom Post Type
  • o
  • Aanmelden

Technieken om authenticiteit te controleren

De vier kwaliteitspijlers van Lincoln & Guba (1985)[i] zijn beredeneerd vanuit een positivistisch epistemologisch paradigma met betrekking tot het bepalen van de wetenschappelijke nauwkeurigheid (scientific rigor). Maar deze vier pijlers adresseren niet het punt dat in naturalistisch onderzoek er van uit wordt gegaan dat er niet één enkele waarheid is. Guba and Lincoln (1994) hebben deze vier pijlers daarom uitgebreid met een vijfde pijler, authenticiteit (authenticity)(Bryman & Bell, 2007, p. 414), naar aanleiding van kritiek dat hun constructivistische en relativisme paradigma’s onverenigbaar zijn met betrekking tot een enkele waarheid (Guba & Lincoln, 1989, 1994; Lincoln & Guba, 1986; Seale, 1999). Het artikel van Amin et al. (2020) geeft praktische suggesties hoe je in je scriptie de authenticiteit van je kwalitatief onderzoek kan geborgen.

Authenticiteit in kwalitatief onderzoek is gebaseerd op de volgende vijf uitgangspunten (Guba & Lincoln, 1989).

Eerlijkheid (fairness)

Het onderzoek is gebaseerd op eerlijkheid (fairness) waarbij de verschillende perspectieven van de respondenten gelijke aandacht krijgen en worden gepresenteerd. Daarnaast geven alle respondenten bij aanvang en gedurende het proces een “informed consent” met betrekking tot de gevolgde (analyse) procedure. Als de onderlinge (machts)verhouding veranderd moet er weer opnieuw onderhandeld worden over de gevolgde procedure en een “informed consent” worden gegeven. Een belangrijk onderdeel van het fairness criterium is de ledencontrole (member-check), hierin moeten de respondenten de kans hebben gehad om de analyse en interpretaties te corrigeren uitgangspunten (Guba & Lincoln, 1989, pp. 245-247).

Geïnteresseerd in onze andere Tips? >>

Ontologische authenticiteit (Ontological authenticity)

Het onderzoek zorgt ervoor dat de betrokkenen een breder begrip hebben gekregen van hun (sociale) omgeving. Ter verduidelijking, hebben alle betrokkenen, zowel de onderzoekers als de respondenten (participanten), wat “geleerd” van het onderzoek. Denk daarbij aan dat gedurende het onderzoek de denkbeelden, bewustzijn en begrip van de betrokkenen verbreed of verdiept kan worden. Om de ontologische authenticiteit te kunnen bepalen is het daarom verstandig om bij het begin van het onderzoek de initiële percepties van de betrokken vast te leggen, dan kan gedurende het onderzoek worden bepaald of deze percepties zijn veranderd. Daarnaast kan een reflectieverslag van de onderzoekers laten zien hoe hun percepties gedurende het onderzoek zijn beïnvloed (Amin et al., 2020).

Educatieve authenticiteit (Educative authenticity)

Het onderzoek zorgt ervoor dat de betrokkenen een breder (beter) begrip hebben gekregen van de perspectieven van de andere betrokkenen in hun (sociale) omgeving. De educatieve authenticiteit kan worden vastgesteld doormiddel een verklaring van de respondent en is opgenomen in de audit trail  (Amin et al., 2020; Guba & Lincoln, 1989, pp. 248-249).

Katalytische authenticiteit (Catalytic authenticity)

Het onderzoek zorgt ervoor dat de betrokkenen een stimulans krijgen om omstandigheden in hun (sociale) omgeving te veranderen, bijvoorbeeld door een (sociaal) probleem voor een minder invloedrijke stakeholder te verminderen. De achterliggende gedachte van katalytische authenticiteit is dat kennis, het duiden van een (sociaal) probleem, alleen is onvoldoende. Kortom, aan die kennis moet een doelgerichte actie worden verbonden (Amin et al., 2020; Guba & Lincoln, 1989, pp. 249-250). Ter illustratie, gedurende het onderzoek kunnen de betrokken taken en verantwoordelijkheden specificeren om een (sociaal) probleem op te lossen.

Tactische authenticiteit (Tactical authenticity)

Het onderzoek zorgt ervoor dat de betrokkenen niet alleen gestimuleerd worden om tot corrigerende actie over te gaan, maar ook in de positie zijn, de invloed hebben (empowerment), om op een betekenisvolle wijze de (sociale) omstandigheden te veranderen (Amin et al., 2020; Guba & Lincoln, 1989, pp. 249-250). Tactische authenticiteit kan worden vormgegeven door bijvoorbeeld eerst de betrokkenen hun bereidheid tot doelgerichte actie te documenteren, taken en verantwoordelijkheden overeen te komen en follow-up onderzoeken doen om te evalueren in hoeverre de toezeggingen zijn gerealiseerd. Tactische authenticiteit heeft daarom veel overeenkomsten met actieonderzoek (action research) (Bryman & Bell, 2007, pp. 427-430; Saunders, Lewis, & Thornhill, 2016, pp. 189-193)

 

Kijk ook eens op onze TIPs pagina als je op zoek bent naar meer informatie.
Zoek je hulp bij een van de onderdelen van je scriptieonderzoek, stel dan vrijblijvend je vraag via WhatsApp of vul ons Contactformulier in.

WhatsApp Ons! >>     Contact! >>

Ben je benieuwd wat onze scriptiebegeleiding (scriptiehulp) je kost? Neem dan een kijkje op onze tarievenpagina via onderstaande button!

Wat kost scriptiebegeleiding? >>

Literatuurlijst:

  1. Amin, M. E. K., Nørgaard, L. S., Cavaco, A. M., Witry, M. J., Hillman, L., Cernasev, A., & Desselle, S. P. (2020). Establishing trustworthiness and authenticity in qualitative pharmacy research. Research in Social and Administrative Pharmacy, 16(10), 1472-1482. doi:10.1016/j.sapharm.2020.02.005
  2. Bryman, A., & Bell, E. (2007). Business Research Methods (2 ed.). Oxford: Oxford University Press.
  3. Guba, E. G., & Lincoln, Y. S. (1989). Fourth Generation Evaluation. Newbury Park, CA: SAGE Publications.
  4. Guba, E. G., & Lincoln, Y. S. (1994). Competing paradigms in qualitative research. In N. K. Denzin & Y. S. Lincoln (Eds.), Handbook of qualitative research (Vol. 2, pp. 105-117). Thousand Oaks, CA: Sage.
  5. Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. (1985). Naturalistic inquiry. Newbury. CA: Sage. Lundahl, BW, Kunz, C., Brownell, C., Tollefson, D., & Burke, BL (2010). A meta-analysis of motivational interviewing: Twenty-five years of empirical studies. Research on Social Work Practice, 20(2), 137159.
  6. Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. (1986). But is it rigorous? Trustworthiness and authenticity in naturalistic evaluation. New Directions for Program Evaluation, 1986(30), 73-84. doi:10.1002/ev.1427
  7. Saunders, M., Lewis, P., & Thornhill, A. (2016). Research methods for business students (Vol. Seventh) (7 ed.). Harlow: Pearson Education
  8. Seale, C. (1999). Quality in Qualitative Research. Qualitative Inquiry, 5(4), 465-478. doi:10.1177/107780049900500402

[i] Geloofwaardigheid (interne validiteit), overdraagbaarheid (externe validiteit), bevestigbaarheid (objectiviteit) en betrouwbaarheid.

 

Wil je weten wat MyResearchMentor

voor jou kan betekenen?

Vul dan hiernaast je gegevens in en laat
ons weten waar je mee zit.
Wij nemen snel contact met je op!

✔ Advies op maat, persoonlijk en flexibel ✔ Hands on mentaliteit, aan de slag! ✔ Deskundig en professioneel ✔ Ruime ervaring met statistiek en structuur
  • Hierbij accepteer ik de algemene voorwaarden en privacyverklaring*
Sitemap Sitemap website Diensten Tarieven Tips
Over ons Veel gestelde vragen (FAQ) Contact
Contact

E-mail: info@myresearchmentor.nl
Tel: +31 (0)6 - 8242 0655
KvK: 61858722

© 2025 MyResearchMentor.nl | Ontwerp & ontwikkeling door dunico.nl Algemene voorwaardenPrivacy statementCookie beleid
Bekijk ons privacy statement.
Opslaan & sluiten.
Deze website gebruikt cookies.

Sommige van deze cookies zijn essentieel voor de werking van de website, terwijl andere ons helpen de gebruikerservaring te optimaliseren door het gedrag te volgen.

Voor een meer uitgebreide uitleg over hoe wij cookies verwerken, bekijk ons Privacy statement.

Functionele cookiesNoodzakelijk

Noodzakelijke cookies maken kernfunctionaliteit mogelijk. De website kan niet goed functioneren zonder deze cookies en kunnen alleen worden uitgeschakeld door uw browservoorkeuren te wijzigen.

Analytische cookies

Analytische cookies voor ons om de gebruikerservaring beter vorm te geven op basis van uw paginaweergave-ervaringen.

Bekijk uw cookie voorkeuren.
Voor deze website maken we gebruik van cookies.

Om de website ervaring optimaal te behouden maken we gebruik van cookies.

Weigeren.
Inloggen